Uge 41.

Mandag d. 7/10-2019.

Store rejsedag - vi startede egentlig rejsen i går aftes kl. 19 fra Kastrup Lufthavn.

Der er meget meget langt til Lamai Safari Lodges, som ligger et stykke nord for Johannesburg i Syd Afrika. Vi startede i går kl. 14 hjemme fra privatadressen, og ender med at være fremme dagen efter kl. 20.30.

Vi tager toget til Kastrup fra Odense Banegård kl. 14.20. Toget går direkte, og vi lander i Kastrup Lufthavn kl. 16.10.

Check in osv. går hurtigt og smertefrit, og ca. kl. 17 er taskerne afleveret, og vi kan betragte os selv som værende klar til afgang.

Vi har god tid, og bruger den på at finde lidt at spise, før vi endelig letter med første fly omkring kl. 19 - på første strækning til Stockholm.

Efter en time i luften lander vi i Stockholm, hvor vi hurtigt finder videre til Gate 18, hvorfra vores fly til Addis Addeba i Etiopien letter kl. 20.40

Vel ankommen til Addis Addeba (næste morgen) kl. 06.40, skal vi venter ca. 2 timer før vi skal med det sidste fly videre til Johannesburg. Så endelig efter 11 timer i luften har vi fået tilbagelagt ca. 14.500 km, og lander kl. 13 (lokal tid) i Johannesburg.

Vi kommer igennem paskontrol, finder vores bagage (som vi nok lidt havde frygtet ville strande undervejs), og finder hurtigt vores videre transport, som står og venter på os ude i ankomsthallen.

Kl. 14.30 er vi sammen med en svensk familie på 4 og et norsk par fra Bergen pakket ned i en minibus, hvorefter turen "nordpå" mod Lamai starter.

Det vi nok ikke helt havde forberedt os på var, at turen fra lufthavnen til Lamai Safari Lodges er ca. 490 km lang, så flyveturen blev rent faktisk suppleret med 6 timer i en minibus - lige ovenpå flyrejsen var det lidt tungt at sidder der så lang tid - så vi var alle godt brugte og trætte af at sidde stille, da vi endelig var fremme ved Lamai Safari Lodges kl. 20.30.

Lamai Safari Logdes ligger vest for den centrale del af Kruger National Park, og har direkte forbindelse med selve nationalparken (for så vidt angår dyrelivet).

Vi bliver taget rigtig godt imod af vores danske guide Malene, der over et glas boblevand og lidt snaks giver de første instrukser om, hvordan og hvorledes vi får mest ud af vores program. Lidt udmattende var den sidste besked, som lød på at vi skulle stå klar til morgensafari kl. 5.30 allerede dagen efter.

Vores bagage bliver bragt ud til værelserne - vi får rum nr. 1 + 3 i lodgen, som ligger lige ved siden af poolen og hovedhuset. Umiddelbart et utroligt lækkert værelse til os og et til ungerne, forbundet med et stort fællesrum og en overdækket veranda. Super skønt sted, som vi nok skal overleve at bo på 1 lille uges tid.

Aftensmaden består i en 3 retters menu ude under åben himmel. Vi får maden præsenteret af kokken, og får hilst på vores rejsekammerater og vores guide Petro, som vi kommer til at dele den næste uges tid sammen med.

Sengetid efter udpakning kl. 22.30, hvor alle faldt til ro lynhurtigt efter en lang rejse og en dejlig aften. Spændte på at se, hvad vi vågnet op til i morgen.

Ankomst til Lamai Safari Lodges

Afsted på safari i jeepen

Vilde dyr på savannen

Det er køligt tidligt på dagen

Tirsdag d. 8/10-2019.

Vækkeuret gik kl. 5.20, så vi kunne komme op og være klar til morgensafari med afgang kl. 6. Der var mulighed for en kop morgenkaffe fra kl. 5.30, før det var op i jeepen og afsted.

Petro stod klar, og kl. 6 sadlede vi op, og trillede ud af porten fra vores område, og ind i det noget større område, hvor de vilde dyr færdes frit. Transport er i et åbent fartøj med 10 passagerpladser bag chaufføren - en ombygget Toyota, med 3 personer pr. række og en enkelt plads nede ved siden af chaufføren.

Petro tog os med ud i området. der er flere guider ude og køre med turister allerede, og de kommunikere over radio for at fortælle hinanden hvad de ser, og hvor man kan finde det - dermed kan turisterne komme godt rundt i området, og der er en rimelig chance for at se forskelligt vildt. Selvom der naturligvis ingen garanti er, for at man ser noget overhovedet.

Vores første morgensafari varede ca. 3 timer. Startede kl. 06 i relativt køligt (men tørt) vejr. Temperaturen stiger dog hurtigt, når solen for alvor kommer op på himlen.

På den første safaritur var højdepunktet nok mest en flok elefanter (ca. 7-8 stk.), som muntrede sig med at spise træer, som de gik rundt og trak ned.

Vi så mange forskellige slags antiloper, jordegern og en flok bavianer der krydsede vejen foran os, ligesom vortesvin og jordegern gjorde det.

Hjemme igen omkring kl. 09 til den store morgenmads buffet med yoghurt, æg, pølse, toast, müesli osv. som blev indtaget med stort velbehag.

Temperaturen steg henover middag til 38 grader, så det blev relativt varmt, og poolen blev flittigt brugt. Alle lavede hvert sit, og hyggede sig med det.

Kl. 16 startede safari nr. 2 denne dag - en 2 timers tur ud i terrænet.

Petro tog os afsted igen, og vi løb efter relativt kort tid ind i en mindre flok giraffer (4 stk.), der majestætisk stod og spiste af trækronerne - 1 han og 3 hunner. Efter mødet med girafferne kørte vi videre, og fandt ret hurtigt 2 elefanter, der stod og spiste langs vejen.

Vi holdt relativt lang tid ved disse 2 fantastiske dyr, og det virkede næsten som om at de blev lidt trætte af os til sidst - den ene pustede sig i hvert fald vældigt op, og viftede med snablen for at få os til at smutte videre.

Det var ret hyggeligt at følge de 2 elefanter, og det var ret sjovt at se hvor meget de kunne skræmme Dorthe, selvom vores guide virkede helt rolig.

Vi kørte videre og fandt den sidste times tid ikke noget nævneværdigt vildt, så kl. 17 slog Petro feltbordet ud, og serverede sundownere for os før vi trillede tilbage til lodgen kl. 18.15, hvor vi frem til kl. 19 ikke bestilte noget udover at gøre os klar til aftensmaden kl. 19. Igen i dag en 3-retters menu, som kokken kom og præsenterede for os før servering.

Omkring kl. 20.30 trak vi os tilbage til huset, hvor vi skrev dagbog, drak en kop kaffe og gjorde klar til at komme en smule tidligere i seng i dag.

En fantastisk dag på de afrikanske sletter, og (syntes vi selv) god succes med at finde forskelligt dyreliv at se - nu går vi efter løver, zebra, gnuer og okser i morgen.

Onsdag d. 9/10-2019.

Lige som i går startede dagen i dag med at vækkeuret gik kl. 5.15, for at vi kunne nå at komme op, og få en kop kaffe inden morgensafarien startede kl. 06.

Petro havde en idé om, at vi i dag nok ikke skulle forvente at se så meget fordi det blæste ret meget (hvilket bringer lugten af os ud til vildtet og skræmmer det væk). Han gjorde derfor stop flere steder ved buske, træer og termitboer, for at forklare og fortælle en masse om disse ting.

Specielt termitboet var spændende, og det var overraskende at finde ud af, hvor meget et sådan bo reelt kunne fylde (5-6 meter i radius under jorden), samt hvorfor det er bygget som det er - termitter er faktisk ret kloge.

Resten af turen gik rundt i parken, men vi løb ganske rigtigt ikke ind i det store udover en lille flok zebra'er, samt elefanter- og girafflokke som vi også havde fundet i går.

Først hen mod turens slutning lettede det lidt snuskede og kølige vejr, og det veg pladsen for solen, der lige så stille begyndte at brænde sig igennem skyerne.

Hjemme på lodgen omkring kl. 09, hvor morgenmaden stod klar med buffet og en varm anretning med omelet og bacon.

Efter morgenmaden var der gør-det-selv-tid frem til næste safari kl. 16. Tiden blev brugt på at slikke sol (temperaturen steg støt op mod de knap 40 grader), samt kigge på elefanter, aber og vortesvin omkring vandhullet foran vores terrasse, samt naturligvis i poolen, eller i selskab med en god bog.

Frokost kl. 13.

Afgang på safari nr. 2 kl. 16. Her satsede vi på at finde løver. igen dukkede der elefanter og giraffer op relativt hurtigt, og ellers fandt vi ikke det store den første time.

Pludseligt løb der en besked ind på radioen om at man havde spottet leoparder, men Petro sagde, at det var langt væk - ovre i den anden side af parken. Efter et øjebliks overvejelser ombestemte han sig dog, og spurgte, om vi skulle satse på det og drøne afsted for at se, om vi alligevel kunne næ at se leoparderne, som sjældent kommer tydeligt frem.

Alle var enige om, at det gad vi godt, så Petro bad os holde fast, hvorefter han gav den gas over stok og sten for at nå den anden side af parken indenfor rimelig fremtid. Det tog ca. 30 minutter at komme frem, hvorefter vi pænt måtte indfinde os i en kø, for at afvente tilladelse til at køre tæt på leoparden.

Efter 20 minutters ventetid fik vi endelig lov til at køre tæt på dyrerne, men vi kunne først overhovedet ikke set leoparden, som var gået ned fra klipperne, og nu befandt sig i budskadserne.

Bedst som alle mere eller mindre havde opgivet at finde dyret spottede Christoffer leoparden inden mellem nogen buske i skovbunden, hvor den næsten faldt i et med omgivelserne. Den lå stille og roligt, og havde egentlig ikke specielt travlt med noget som helst.

Et utroligt smukt dyr, der som voksen kat når en vægt mellem 60-70 kg.

Totalt optur, og vi endte med at komme lidt sent tilbage til aftensmaden.

Resten af dagen gik mest med at spise aftensmad med vores rejsekammerater, og omkring kl. 21 trak vi os igen tilbage til lodgen for at skrive dagbog og gøre status over dagens begivenheder.

Morgenkaffen serveres af Petro

Three Rondavels

Potholes

Mini vandfald

Bush restaurant
Torsdag d. 10/10-2019

Det føltes næsten helt forkert, men i dag kunne vi sove længe. Morgenmaden blev først serveret kl. 07, og vores tur startede først kl. 08.

Vi kom stille og roligt i gang i vores kæmpe lodge (Lamai Safari Lodge ejes af et dansk ægtepar, som selv bruger denne bygning, når de er på stedet). Huset har en privat afdeling vi ikke bruger, og en stor stue med 12 personers spisebord og sofagruppe, som forbinder de 3 soverum i stueplan - hvert med eget bad - super lækkert.

Efter morgenmaden stod Petro klar med en minibus i dagens anledning. Vi skulle ca. 150 km sydpå ud til Drakensbjergene, der skjuler fabelagtige udsigtspunkter, canyons og frodige områder i lavlandet.

Omkring kl. 10 var vi fremme ved første seværdighed, som hedder "The Three Rondavels" bestående af tre klippeformationer, som i form minder om afrikanske lerklinede runde hytter. The Three Rondavels står midt i et område der hedder Blyde Canyon. Klippeformationerne er fremkommet ved at jordlagene omkring klipperne er eroderet bort. Det giver nogle helt andre typer klippeformationer, end dem vi er vant til at se i Europa - jordlagene ned langs klippernes sider er rigtig flotte.

Det var blæsende og køligt, så vi brugte ca ½ time oppe på udsigtspunktet før vi tog videre.

På parkeringspladsen holdt der en truck fra Drifters, som er det overland safariselskab jeg rejste med i Afrika for 20 år siden - ret sjovt. Trucken lignede sig selv.

Efter The Three Rondavels kørte vi videre til Bourke Luck Potholes, som er en anderledes type stenformationer, hvor rindende vand gennem tiden har formet og slebet stenformationerne, og har udvasket stenene helt ned i 20 meters dybde lokalt. Super flot sted, hvor vi godt kunne have brugt en hel dag på at soppe rundt med en picnic kurv, hvor muligheden havde budt sig.

Efter The Bourke Potholes satte Petro kursen mod et udsigtspunkt der hedder Gods Window, men tågen tog til på vejen derop, og da vi nåede frem var sigtbarheden nede på 20 meter og det regnede en del. Vi valgte at droppe dette sidste udsigtspunkt på turen, og satte kursen hjemad igen.

Det skal nævnes, at vi spiste frokost på vejen op til Gods Window. Petro fandt en restaurant ude midt i ingenting. Her spiste vi frokost tilberedt på grill (der var ingen strøm eller rindende vand). Stedet var placeret på en flodbrink, og der var LANGT til nærmeste nabo. Vi bestilte spareribs med pop (en slags kogt bolledej af majsmel - lidt ligesom sydtyske knödel).

Turen hjem gik rask, og vi landede hjemme omkring kl. 16, hvor vi alle satte os ned med hver vores eller hoppede i poolen (det var kun Katrine der havde energien til det, vi andre syntes det var for køligt).

Kl. 19 blev aftensmaden serveret og nydt i selskab med den gruppe vi rejser sammen med. Efter 3 retters aftensmad trak jeg mig tilbage for at skrive dagbog, og gøre klar til at komme i seng.

Fredag d. 11/10-2019.

Dagen i dag bød "kun" på 1 safari. Til gengæld varede turen 5 timer, og inkluderede morgenmad ude i bushen.

Som altid var der tale om afgang kl. 6, og morgenkaffe kl. 5.30. Det var koldt ´, så mens Petro trillede afsted sad vi godt pakket ind i tæpper, jakker og langærmede bluser, mens vi kørte ud til Olifant River, som ligger et stykke udenfor Lamai´s eget område.

Dyrelivet var næsten lig nul. Vi så (som altid) forskellige antiloper (Impale. Kudu, Deiker osv.), og vi fandt nogen elefanter. Ellers var der ikke rigtig noget vildt, som var værd at skrive hjem om. Vejrliget satte tydeligvis en stopper for, at ret meget vildt gad bevæge sig rundt i det fri.

Omkring kl. 8.30-9.00 var vi fremme ved Olifant River, hvor vi fandt en flok flodheste, som lå og puttede i vandet. De kom op med jævne mellemrum, for at trække vejret.

Petro fik anrettet en vældig lækker morgenmad på et udsigtspunkt, hvis der var både var spor efter antiloper, giraffer, næsehorn, elefanter og aber. Morgenmaden bestod af kaffe, æg, brød, frugt og bacon. Super lækkert at kunne nyde ude i det fri.

Efter morgenmaden pakkede vi sammen igen, og ryddede op, satte kursen tilbage mod lodgen.

Vi passerede en enkelt krokodille, og eller ikke de store mængder vildt undervejs. Ikke lige før vi næsten var hjemme igen. Pludseligt dukkede der sjakaler, zebra og atter en masse antiloper op. Det var vældig hyggeligt at slutte turen med. Omkring kl. 11 var vi tilbage efter en lang tur, hvor vi hjalp med at få pakket ud.

Derefter gik resten af dagen  ed at hænge ud ved poolen, mens varmen tog til.

Omkring kl. 15 kom der en lokal dansetrup forbi, og lavede en forestilling med masser af trommer og afrikansk streetdance. Vi havde ikke "adgang" til forestillingen, men kunne godt se med nede fra poolen - de afrikanske rytmer, og dansegruppen var vældigt fascinerende og livsglade at se på.

Efter kl. 16 sænkede freden sig atter over området. resten af eftermiddagen gik med at læse, nyde solen, spille kort og drikke en sundowner. Rigtig dejligt.

Aftensmaden var (som sædvanligt) en 3-retters menu, bestående af et krydret stykke kylling, bøffelstuvning og noget kageagtigt til dessert.

Som altid trak vi os tilbage omkring kl. 21, hvorefter vi gik relativt hurtigt i seng.

Billeder fra lodgen

Lørdag d. 12/10-2019

I dag er "standard" safari dag. Dvs. tidlig afgang om morgenen på første tur, og atter en safari om eftermiddagen. Kl. 5.15 gik vækkeuret, vi stod op og gik ud og fik en kop kaffe før afgang kl. 06.

Der var klar himmel, og allerede fra morgenstunden var det lunt, så vi sad ikke i bilen og frøs til istapper i dag.

Elefanterne havde gemt sig, og der var ikke det store dyreliv på savannen i dag. Derfor spurgte Petro efter en times tid, om vi ville en tur over på den anden side af hovedvejen. Lamai har også et område derovre, hvor de har opdræt af bøffel, som man kunne købe sig ind på (for at gå på jagt).

Petro var ikke helt tilfreds med at fremvise opdræt i stedet for "rigtig" vildt, men det var dagens mulighed for at se noget nyt vildt.

Vi så en relativt stor flok på ca. 20 bøfler, som spadserede rundt i området. Vi så struds, Eland Antilope (den største antilopeart), Waterbok m.m. Der var faktisk relativt meget dyreliv derovre.

Morgenkaffen fik vi ovre på den anden side på en anden lodge, som også tilhørte Lamai Safari. Kl. 09 returnerede vi til vores egen lodge, hvorefter vi slog rod og dasede frem til kl. 16, før vi skulle afsted på sundowner safari. Dvs. mellem klokken 10 til 16 skete der ikke meget andet, end at vi fik morgenmad, hyggede os med læsestof, svømmede i poolen og nussede rundt mens temperaturen steg stødt til midt i 30érne.

Kl. 16 gik starten på vores sidste safari - vores sidste chance for at finde løver og næsehorn. Turen gik stille derud ad, og omkring kl. 17.30 fik Petro et kald om, at der atter var spottet leoparder - igen i det stik modsatte hjørne af parken. Stemningen var for at vi kørte efter det, mod at vi risikerede at misse solnedgangen fra den klippe der var tiltænkt os.

Vi drønede afsted, og fandt leoparken (en unge med sin mor), som lå på en klippe og solede sig.

Efter at have brugt tid på leoparden, satte Petro igen kursen mod den modsatte side af parken, hvor vi skulle have vores sundowner i det fri - en relativt lang tur ud til nogle shelters i den anden ende af området, hvor man kunne booke en overnatning hvis man skulle have lyst til noget sådan.

Oppe på klippen diskede Petro op med champagne, diverse chips og drinks til fri afbenyttelse. Vi var ganske velforsynede mens vi stod og så solen forsvinde, og nød stilheden og mørket der sænkede sig over området.

Fantastisk sted til en afslutning på turene rundt efter vildt.

Kl. 19.30 returnerede vi efter sidste tur med dødsforagt i jeepen, hvor Petro fik os transporteret ned af den ufatteligt smalle vej der ledte op gennem klipperne.

Vi kørte hjem med en projektør tændt, mens vi forsøgte at spotte dyr i det fri uden større held.

Tilbage til sen aftensmad, som strakte sig frem til kl. 21.30, før vi trak os tilbage til lodgen kl. 22.

Skøn dag, men konklusionen må blive at vi ikke får set løver og næsehorn på denne safari - spor er der set rigeligt af på de 6 safarier vi har kørt, men selve dyret er ikke dukket op.

Søndag d. 13/10-2019.

Den sidste hele dag på Lamai Safari Lodge startede med at vi fik lov til at sove længe. Der var først morgenmad kl. 08, og afgang med minibussen kl. 09. Det endte så med, at alle alligevel vågnede tidligt, men ingen gad stå op.

Efter morgenmaden pakkede vi kikkert og kamera, og tog afsted med minibussen ud til Blyde River Canyon tæt på Hoedspruit. Blyde River Canyon er verdens 3. største canyon, efter Grand Canyon i USA og Fish River Canyon i Namibia.

Vi ankom kl. ca. 10.30 ved et bådsted, hvorfra vi havde bestilt en sejltur rundt på den inddæmmede sø. Vi sejlede rundt i ca. 1,5 timer, og så huler, flodheste, krokodiller, og vi kunne se "The Three Rondavels" bjergtoppe nede fra søen (ligesom vi kunne se den mennesker der stod på udsigtsplatformen, hvor vi var forleden). Varmen var tiltagende, men det var en rigtig fin lille bådtur.

Tilbage fra sejlturen begav vi os med Petro bag rattet på vejen tilbage til vores camp, hvor vi landede igen omkring kl. 14.30. Frokosten stod klar, og derefter hastede det blot med at blive kølet ned i poolen.

Sidst på eftermiddagen var vi et smut i souvenirkiosken, og fik købt en bøffel, et vortesvin i hårdttræ, og en elefant i blå perler.

Mere skete der strengt taget ikke i dag. Et af de 2 andre hold der bor på lodgen denne uge kom hjem og fortalte, at de havde fundet løverne (far, mor og unge) - det blev desværre ikke vores tur denne gang.

3-retters menu til aftensmad, som blev serveret kl. 19.30, hvorefter det igen blev sengetid omkring kl. 22.

Vagthunden slapper af

Den anden vagthund slapper også af