Uge 41.

Mandag d. 14/10-2019.

Rejsedag igen - utroligt som tiden går. Vi har nu allerede brugt vores første 7 nætter på Lamai Safari Lodge. Morgenmaden blev i dag serveret kl. 08, hvorefter vi fik pakket det sidste sammen, og var klar til afgang mod Johannesburg kl. 10. Denne gang forberedt på en lang tur, så vi var vel bevæbnede med bøger og andet underholdning.

Der blev taget en lang afsked med vovserne : Bumle, Basse og Sinka, og derefter staretde den lange køretur sydpå til Johannesburg. Der er ca. 480 km, og det tager ca. 6 timer at tilbagelægge.

Efter en relativt oplevelsesfattig tur retur til hovedstaden, landede vi ved Marriot at Tambo Airport - fint hotel lige ved lufthavnen, hvor der var sørget for overnatning til os.

Der skete ikke mere den dag. Vores fly skulle afgå kl. 07 dagen efter, og da vi skulle gennem immigration mente vi, at det nok var bedst hvis vi var i lufthavnen i god tid, så vi forestillede os at vi ville tage shuttle-bussen fra hotellet kl. 05 for at være helt sikre på , at komme afsted - dvs. ATTER engang skulle vi tidligt op.

Der var en lækker buffet til aftensmad på hotellet, og vi gik i seng omkring kl. 21.30, i håbet om at få sovet bare en lille smule før vi skulle op igen.

Afsked med Syd Afrika

Tirsdag d. 15/10-2019.

Vækkeuret gik kl. 04.15. Vi skulle op og stå klar til afgang med lufthavnshuttle kl. 04.45. Vi stod op, pakkede færdig, og dampede ned i receptionen for at checke ud igen.

Udcheckning gik stærkt, og vi stod ude i lufthavnen kl. 5.15, fandt vores check in skranke, og kom igennem security - så ca. 1. time før afgang var vi klar til at forlade sydafrika, og spændte på at se, hvad Zanzibar havde at byde på.

Flyveturen til Zanzibar tog 3½ time, og vi var fremme ved middagstid.

Ligesom for 20 år siden, hvor jeg var på Zanzibar sidst, var det kaos at komme ind på øen. Man skal manuelt (i 30 graders varme) stå i en hal med 300 andre mennesker og udfylde 2 firmularer som ingen nogenside bruger til noget. Dette for at få "lov" til at betale 50 USD pr. person for at komme ind på Zanzibar (eller få det nødvendige stempel i passet).

Når det er varmt, og der er 300 personer samlet på et alt for lille sted, så bliver det hurtigt kaotisk.

Vi KOM igennem, blot for at komme hen til et bagagebånd som var ude af drift, så vi skulle selv hente bagagen ude på bagagevognen der holdt ved en port ud mod landingsbanen.

Vi fandt bagagen, og udenfor fandt vi også en chauffør som ventede på os. Tasker blev læsset op bagi hans bil, og vi begav os derefter afsted på køreturen mod den nordøstlige spids af Zanzibar, hvor vores hotel Zanzibar Queen ligger - en tur på en god times tid ud gennem byen og op ad 'en.

Faktisk en rigtig spændende tur, hvor vi kom igennem alt muligt skrammel og sølle byggeri, for at ende ude ved vores lækre resort omkranset af en stor høj mur og bevogtet af masailignende mænd. Der er en kæmpe kontrast i lande i Afrika. Nogen har virkeligt meget, mens andre har virkeligt lidt.

Vi var fremme omkring kl. 14 (lokal tid) og blev efter en rundvisning indkvarteret, og gik hurtigt til frokost (dagens første måltid).

Efter spisning gik vi op og pakkede ud, og så var det pooltid.

Sidst på eftermiddagen trak vi os tilbage til balkonen derhjemme, og tog et bad før vi gik ned og spiste aftensmad ved 19-tiden.

Dagen sluttede med et familieråd, hvor aktiviteterne for kommende dage blev debatteret og aftalt.

Kl. 22 var det sengetid.

Onsdag d. 16/10-2019.

Dagen startede uden vækkeur, da der ikke var de store aktiviteter på programmet i dag - dvs. vi var oppe omkring kl. 08, og gik ret hurtigt over for at spise morgenmad i restauranten nede ved havet.

Vejrudsigten havde lovet torden og dårligt vejr hele ugen, men himlen var klar, solen skinnede, og temperaturen var vel omkring 20 grader allerede.

Efter morgenmaden var ungerne hurtigt oppe og skifte til badetøj, hvorefter de var at finde i poolen de næste par timer.

Kl. 11.30 mødtes vi med nogen andre hotelgæster, og en guide, nede ved stranden for at komme på en "reef walk" ud til det lille rev, der ved lavvande dannede den fysiske barriere mellem bugten og det indiske ocean. Det var super spændende, og vi gik med varsomme skridt mellem langsomt ud mod revet (for ikke at træde på de ufatteligt mange søpindsvin der lå på havbunden - smertefuldt og giftigt). Der var vel 3-400 meter ud til revet, og det tog ca. 1 time at komme derud.

På vejen frem og tilbage fandt vi muslinger, skaller, så søstjerner og masser af farvestrålende fisk - også masser af død koral (ret nedslående).

Efter vi kom tilbage gik vi op på værelserne og klædte om til frokost. Vi havde allerede været måske 2 timer i lagunen, og kunne mærke det havde været hårdt ved huden. Selvom vi havde fået solcreme på, så var vi blevet brændt af af solen.

Efter frokost gik Dorthe og jeg over til hotellet ved siden af, hvor der var en scuba forretning der holdt til. Ungerne var i går blevet shianghajet af en dykkerinstruktør, som havde givet dem ilttank og masker på hjemme i poolen, hvorefter de havde ligget under vand og tøffede rundt i længere tid. Det syntes de var ret fedt, så vi tænkte at de simpelthen skulle have et rigtigt dyk på åbent hav med en instruktør.

Da vi først havde absorberet prisen slog vi til (3500 DKK for fruen og jeg på snorkling tur og ungerne på 2 fylde dyk med instruktør). Vi købte os ind på en heldagestur med snorkel og dykning ude med en lokal ø (Mnemba), hvor der skulle være gode muligheder for begge dele.

Efter dette trak vi os tilbage, ud af solen, og satte os hjemme for at læse diverse bøger og pusle med småting frem til aften.

Kl. 19.30 gik vi over og spiste aftensmad, som blev akkompagneret af det lokale reggaeband, der var ganske velspillende og glimrede ved at have en masse gamle Bob Marley numre på repetoiret.

Vi endte med at spise frem til kl 21.15, hvorefter vi ret hurtigt fandt frem til vores seng.

Instruks i poolen

Familien Bunkeflod

Colombus aber

Torsdag d. 17/10-2019

Starten på atter en god dag gik omkring kl. 7.30. Vi skulle op, og have morgenmad og så afsted en anden dansk familie på Spice Tour, og et besøg i Jozani Natinal Forest kl. 09.

Efter morgenmaden mødtes vi kl. 09, men status var at knægten fra den anden familie havde lagt sig med feber og ondt i maven, så det endte med, at han blev hjemme med sin far. Så vi endte altsp med at være 6 på tur.

Det tog ca. 1 time at køre fra Zanzibar Queen Hotel ud til Kibiwashi Spice Farm, hvor vi med en rigtig fin og veloplagt guide blev vi slæbt rundt i hele plantagen. Vi blev introduceret til blomster der farver rødt (fx. læbestift eller rød karry), vanilie, muskat, brødfrugt, ananas, nelliker, peber, banan, grønne appelsiner, sweet potatoes, topicha, kanel, kaffe, kakao - helt utroligt mange krydderier, hvor der blev skrabet, skæret og duftet.

Turen fortsatte forbi et lille duftværksted, hvor krydderier blev blandet med kokosolie, og dermed blev til parfume.

Turen sluttede ved en bod med krydderier og smagsprøver på alle de frugter vi så ude på plantagen - alt i alt en stor oplevelse med masser af dufte og smagsindtryk og enkelte aha-oplevelser undervejs. Blandt andet gik det op for os, hvor stort et arbejde der at lave vanillestænger. Man poder dem selv (fordi der ikke er så mange bier på Zanzibar). Så skal de plukkes på det rigtige tidspunkt, og tørres før de er klar til distribution.

Efter spice farm på den midterste del af den vestlige del af Zanzibar kørte vi østover til Jozani Nartional Forest, hvor man blandt andet kan se mangrove skov, og så har de en rimeligt stor bestand af den røde columbus abe, som det eneste sted i verden.

En guide tog os tålmodigt rundt i parken (hvor vi også fandt en geocatch), men turen kom ikke helt på højde med krydderierne, selvom den var spændende, og guiden vidste en masse.

Kl. 15 satte chaufføren snuden mod vores hotel igen, og der gik ikke mange minutter før alle sad og sov indtil vi var 10 minutter fra hotellet.

Fremme kl. 16 efter køreturen gennem flere små skurbyer og anden bebyggelse på vej ud mod hotellet, gik vi over til dykkerbiksen på hotellet ved siden af. Her blev ungerne udstyret med drager, masker og svømmefødder, og stak så ellers tilbage til vores egen pool, for at tilbringe 1 times tid med canadiske Andrew, som instruerede ungerne i brugen af det komplette dykkerudstyr med ilttank og det hele.

Jeg fik en øl, og så på, og kunne med lidt uro i maven se ungerne dykke og være under vand i lang tid af gangen. Super spændende, og efter en lang dag blev det hele pakket sammen, og vi vendte lige værelserne for at blive vasket, før vi skulle ned og spise aftensmad. Godt sultne, da vi ikke nåede frokost.

Der var akrobatshow om aftenen til aftensmaden, så det trak lidt ud med at blive færdige. Kl. 21.30 var vi tilbage på værelserne, og kom derefter hurtigt i seng med en god bog.

Fredag d. 18/10-2019.

Vi var blevet bedt om at møde op kl. 8.45 i dykkerbutikken, for at få udstyret justeret en sidste gang, samt for at gøre klar til at komme afsted på snorkletur. Vi skulle også hjælpe med at sløbe alt grejet ud til minibussen, som ville transportere os afsted til den strand vi skulle afsted fra.

Vi stod altså op kl. 7.30, og gik hen for at få noget morgenmad, hvorefter vi relativt hurtigt smuttede over til Scubafish, for at gøre klar.

Vi fik udstyret udleveret, og kl. 9.15 sad vi i en lille bus, på vej op til en lidt nordligere strand, hvorfra vi via en viadukt gennem revet kunne sejele ud til revet omkring Mneba, hvor den stod på snorkling og dykning for ungerne.

Det tog ca, 20 minutter at sejle ud til øen, hvorfra vi der skulle snorkle blev sat i vandet, mens ungerne fortsatte hen til et andet sted med deres instruktør.

Vi var kun lige kommet i vandet, da der pludseligt var 4 delfiner som valsede forbi - skarpt forfulgt af en horde af turister. Det lykkedes mig faktisk at komme ret tæt på dem, før de stak af ud på dybere vand igen.

Da delfinerne var svømmet forbi, blev os der skulle snorkle, i vandet. Det begyndte at regne, der var bølger og dårlig sigtbarhed, så lige i starten var det ret kaotisk og utrygt. Vores instruktør havde en redningskrans med på slæb, som vi kunne hænge på, og derfra kunne man fridykke hvis man ville.

Efter 5 minutter kom der lidt ro på, og folk begyndte at nyde bare at ligge i vandet og se på dyrelivet, mens vi lige så stille fulgte efter vores instruktør. Vi så koraller, sabelfisk, og et hav af farvestrålende fisk, søstjerner og andet spændende på bunden.

Efter ca. ½ time satte vi os tilbage på båden, og ungerne blev hentet et stykke derfra i speedbåd, hvorefter de blev transporteret tilbage til vores båd.

ungerne havde set blæksprutter, rokker, moræneål og en masse andre ting. De havde været nede på ca. 10,2 meters dybde og svømme rundt. Der var både stolte og trætte efter dette første rigtige dyk.

Vi fik snacks og en sodavand på båden, mens vi sejlede om til et andet rev, hvor der skulle forestille at være lidt mindre strøm.

Ungerne fik et dyk nr. 2, mens Dorthe og jeg snorklede atter en tur i ro og mag videre, da strømmen i dette område ikk evar så voldsom. Vi sluttede med at svømme hen over ungerne, der lå og rodede rundt noget dybere ned end os, på vej tilbage til båden.

Specielt Christoffer havde et godt 2. dyk. Vægte var justeret, og alt udstyret spillede for ham, så det var rigtig fint.

Vi sejlede ind til kysten omkring kl. 13.30, hvor der var barbeque på stranden klar til os (inkluderet i turen).

Vi spiste, og gik derefter på jagt efter skaller, mens ungerne byggede sandslotte.

Kl. 16 startede turen tilbage mod hotellet, og det viste sig det var ad søvejen. Så vi blev sejlet ud på moderskibet, og så i sindrigt tempo fragtet tilbage til hotellet, hvor vi landede omkring kl. 16.30.

Alt i alt en rigtig fin tur, som sammenlagt løb op i 590 USD, hvilket naturligvis var lidt dyrt, men vi var aldrig kommet i nærheden af det samme arrangement hjemme til den pris, og det var en stor oplevelse for ungerne.

Resten af eftermiddagen blev brugt ved poolen, og kl. 19 vandrede vi ned til aftensmad i restauranten. Aften blev rundet af med at vi trak os tilbage tilværelserne efter en begivenhedsrig dag omkring kl. 22, med udsigt til en dag i morgen uden noget som helst på programmet.

Morgeninstruks i poolen

Zanzibar Queen Hotel - Vi boede nederst til venstre

Lørdag d. 19/10-2019

Intet programlagt i dag, så vi sov længe og stod først op omkring kl. 8. Morgenmaden blev indtaget uden hast, og bagefter trak vi i badetøjet, og vendte snuden mod poolen.

Solen var fremme fra morgenstunden, så det var med det tykke lag solcreme, vi indfandt os på solvognen ved poolens kant. Frem til frokost, stod den på almindelig afslapning, solbadning, læsning af bøger og svømning i poolen.

Efter frokost trillede jeg ca. 5 km sydpå langs standkanten på en af hotellets cykler. Jeg passerede utallige bungalows, restauranter, hoteller indfødte og fiskende mennesker langs kysten. Temperaturen arbejdede sig op i nærheden af 35 grader, så det var stegende varmt ude i solen.

Tilbage på Zanzibar Queen Hotel slog jeg mig ned et par timer igen ved poolen, før jeg trak mig tilbage til en skyggefuld terrasse for at slappe endnu mere af de sidste par timer inden aftensmaden skulle indtages.

Dorthe & jeg bookede en delfintur til i morgen, med afgang tidligt (kl. 5.30) om morgenen fra hotellet, da vi skulle helt ned sydpå Zanzibar for at finde den båd vi skulle sejle med.

Til aftensmaden i dag var der show fra en lokal gruppe masaifolk. Et noget specielt, og til tider næsten voldsomt, show.

Trætte efter en dag med meget sol, gik vi tidligt i seng, for at kunne stå tidligt op i morgen.

Søndag d. 20/10-2019.

Dagen startede helt utroligt tidligt, eller på ca. samme tid, som alle de gange vi havde været på morgensafari i sydafrika. Kl. 05 gik uret, og jeg stod lidt modvilligt op, og fik vækket Dorthe og ungerne. Kl. 5.30 var vi rent faktisk klar til afgang, selvom det stadig var mørkt.

Turen gik hele vejen til sydenden af Zanzibar - til byen Kizimkazi, hvorfra vi skulle afsted med båd for at finde delfiner (forhåbentligt).

Hotellet sendte os afsted med morgenmad til 4 personer. Jeg faldt i søvn i bilen, og vågnede først da vi ankom til Kizimkazi efter ca. 1,5 times kørsel.

Det regnede da vi ankom, og vi skulle lige finde bådføreren, så alt var (som altid) en smule uorganiseret og kaotisk i 5-10 minutter, før vi kom på plads. Vi satte afsted, og mens vi sejlede ´kom solen frem. Vi var ude på den anden side af revene på den anden side af Zanzibar, men ingen havde spurgt os om vi havde brug for redningsveste, søsygepiller - eller for den sags skyld om vi kunne svømme.

Pludseligt fandt kaptajnen en delfin, som var på vej op langs kysten. Den fulgte vi, og vi så den springe højt over vandet, og så den lege i bølgerne og boltre sig tæt på båden.

Pludseligt fik vi besked om at springe i vandet (vi havde masker og snorkeludstyr på). Da vi kom i vandet (Dorthe nåede det ikke første gang) svømmede delfinen tæt forbi os, og vi kunne høre lydene fra den sprede sig gennem vandet. Utroligt fascinerende at se dette relativt store dyr tæt på, mens det svømmede roligt gennem vandet, og lignede noget der var helt i balance med sig selv.

Vi var yude af båden et par gange, før vi vendte og begyndte at sejle tilbage. På tilbageturen mødte vi en gruppe, som havde fundet 3 delfiner, så der måtte vi lige i vandet igen. Denne gang kom jeg helt tæt på, så jeg næsten kunne røre dem - det var lidt vildt.

Efter atter et par dyk sejlede vi hjem til Kaizimkazi igen, hvor vi afleverede udstyret og spiste vores morgenmad. Kl. 10 var vi på land igen efter at have sejlet i ca. 2,5 time.

Turen hjem o bilen blev sover væk. og kl. 12.30 var vi på hotellet igen. Dorthe gik ind og sov i lejligheden, mens ungerne og jeg gik ned til poolen og tilbragte de næste 4-5 timer der i selskab med en god bog, bip-bip udstyr og strlende solskin.

Kl. 17 kom Wigga og Gustav (som vi også havde været på safari med) og ungerne faldt i leg som sædvanligt.

Aftensmaden i dag var barbeque på stranden, mens et liveband underholdt. Vi spiste sammen med den anden danske familie, og nåede først til sengetid omkring kl. 22.30.