Uge 27.

Mandag d. 2/7-2012.

Op tidligt i dag - dem der ligger på camping i Fort Wilderness, har speciel adgang til Animal Kingdom hver mandag. Tilbuddet er, at man kan komme ind kl. 08 i stedet for 09, som er den almindelige åbningstid. Det havde vi da tænkt os at gøre nytte af, så vi var oppe, spist af, og på bussen kl. 7.30, så vi var fremme kl. 8.15.

Vi strøg direkte til de bagerste områder i Animal Kingdom, hvor vi ville hoppe på den safari i åbne køretøjer som vi havde fået så varmt anbefalet. Vi blev sat op i åbne køretøjer, og kørte så ud på en efterligning af de store afrikanske sletter ved Serengeti - et helt utroligt stort anlæg, hvor de holdt både næsehorn, elefanter, vortesvin, antiloper, giraffer osv. osv. Det var sindsygt godt lavet.

Bagefter tog vi en jungletrek i nogle nærliggende fuglevoliere, hvor der også var gorillaer - herfra forsatte vi til "Asien", hvor der også var et jungletrek med asiatiske tropedyr. Det var alt sammen meget naturtro og rigtig godt lavet.

Efter jungletrek nr. 2 var det lige som om, at vi tabte kadancen lidt. Det var utrolig varmt, og det påvirkede vores tempo, og stemningen - det var svært at finde skygge og der var ingen airconditionerede områder i nærheden. Ikke engang kølig slushice eller isvand kunne få temperaturen ned.

Det medførte, at selvom vi egentlig havde vedtaget at tage en tur rundt i Dinoland, så var vi egentlig mest blot til at tage tilbage til Fort Wilderness for at nyde campingen og poolen - vi trængte til en slapper i RV'en.

Efter 5 timer i Animal Kingdom tog vi altså bussen tilbage, spiste frokost i RV'en, og hængte derefter ud med bøger og Nintendo i en times tid, før ungerne og jeg dampede et smut i swimmingpoolen.

Resten af eftermiddagen stod den på rutchebaner og vandplask, før vi smuttede tilbage og startede grillen.

Dagen blev rundt af med en aftentur til marinaen, hvor vi bestilte bord til aftensmad dagen efter. Herfra fortsatte vi bevæbnet med is og god tid ned til vandkanten for at nyde solnedgangen.

Kl. 21 sengetid for ungerne og kl. 22 for de gamle

Den mexikanske pavillion, Epcot

Salamanderhule i Fort Wilderness

Tirsdag d. 3/7-2012.

I dag er sidste hele dag i Disney World. Vi havde besluttet os for at tage til det kæmpestore eksperimentarie Epcot, og havde dagen før allerede lagt en rimelig plan for, hvad vi ville forsøge at nå og se eller prøve.

Vi sover længe i dag, og er først oppe omkring kl. 8, og giver os god tid med morgenmaden før vi drager ned mod busserne igen. Dorthe og ungerne tager hul på at skrive dagbøger med klippen og klistren. Kl. 10 er vi på vej.

Epcot lå ikke så langt væk, så vi var fremme allerede kl. 10.30 - checket ind og klar til kamp.

Første stop er den enorme kuppel (Epcots vartegn), som er placeret tæt på indgangen til Epcot. Her tager vi en rejse gennem jordens historie, og ender ude i rummet - fantastisk godt lavet. Derefter drager knægten og undertegnede afsted mod "Mission Mars", hvor vi i en flysimulator skal afsted til Mars - det var også rigtig fedt, og med kilden i maven.

Vi fortsatte mod "Sum of all thrills", som er en robotarm til 2 personer (findes også i Legoland, Billund). Her designer man sit eget "ride", dvs. hvad armen skal gøre og hvor hurtigt det skal ske - til min store overraskelse er Christoffer helt vild med dette indslag, selvom han (som forventet) forsøgte at slippe derfra mens vi ventede i køen.

Vi mødes igen med pigerne, og går på jagt efter Nemo, og tager en bådtur gennem fortid og fremtid med planter og dyr - super hyggeligt og relativt informativt.

Derefter videre til en interaktiv legeplads for børn (baseret på lys og lyd), som er ret sjov og afvekslende.

Kl. 16 havde vi egentlig booket en tur med "Maelstroem" ved den nordiske pavillion i Epcot, men vi måtte erkende at selvom vi er rimeligt gående, og temperaturen har været rimelig i dag, så kan vi ikke mere og vender tilbage mod bussen for at blive transporteret tilbage til Fort Wilderness.

Tilbage ved RV'en kl. 17 booker vi plads på en KOA camping i Fort Pierce næste dag, og så står den atter engang på en dukkert i swimmingpoolen - bare kort, da vi havde booket bord til kl. 19.30, og lige skulle klædes anstændigt på før vi smuttede til restauranten.

Sidste punkt på programmet var egentlig at se fyrværkeriet i Magic Kingdom fra strandkanten ved Marinaen i Fort Wilderness, der lå umiddelbart ved siden af restauranten. Fyrvørkeriet skulle egentlig starte kl. 21, men blev af tekniske årsager (og pga. en kort regnbyge) udsat et par gange - tilsidst faldt Katrine i søvn i favnen på Dorthe, hvorefter vi valgte at komme tilbage til RV'en for at putte ungerne.

Kl. knap 22 var vi hjemme med 2 trætte unger, der røg direkte i seng.

Onsdag d. 4/7-2012.

Independence Day !

Vi sov rimeligt længe, og stod op omkring kl. 08 - efter morgenmaden gik vi i gang med at pakke bilen, for at gøre klar til at komme sydpå.

Dagen i forvejen havde Dorthe bestilt plads på en KOA Camping i Fort Pierce, en mindre by helt ude ved Atlanterhavet - ca. 200 km fra Disney World.

Vi lagde ud med at køre forbi det nærmeste Walmart for at fylde lagrene op igen med mad- og drikkevarer. Derefter satte vi for alvor kursen sydover.

Turen til Fort Pierce gik smertefrit, og vi var fremme omkring kl. 15, hvor vi kunne få checket ind på campingen. Pladsen skuffede lidt, da det gik op for os, at der hverken var pool, skygge eller legeplads til børnene - det aftalte vi med det samme at gøre bedre fremover.

Pladsen vandt dog på point, da det gik op for os, at den tilbød gratis shuttleservice til hhv. havet (stranden lå 2 miles væk) eller downtown Fort Pierce.

Efter at have fået koblet RV'en til vand og el, blev vi kørt til stranden. Her hængte vi ud 1½ time - svømmede, dykkede, byggede sandslotte osv. Vandet i Atlanterhavet var forbavsende varmt. Lige noget ungerne trængte til, vi blev hentet ved stranden igen kl. 19, for at komme hjem og få en sen aftensmad.

Da mørket begyndte at falde på var der masser af fyrværkeri på himlen rundt omkring os - raketter, knaldperler osv. fejrede Independence Day.

1. gang vi ser Atlanterhavet

På besøg downtown Fort Pierce

Fiskefodring ved havnefronten i Fort Pierce

Navy Seals Museum

Det er hårdt arbejde at være på tur

Torsdag d. 5/7-2012.

Sov længe (igen), og stod op omkring kl. 8.30 og brugte lidt tid på at ungerne fik skrevet, tegnet, klippet og klistret i deres dagbøger sammen med Mor.

Omkring kl. 11 fik vi shuttleservice til at køre os ind til Downtown Fort Pierce, hvor vi havde tænkt os at bruge et par timer på at gå rundt i byen og kigge.

Jeg føler mig efterladt med en følelse af, at dette var en lille by der bøvlede med butiksdød, og til dels kriminalitet og narko. Lidt trist for byen er egentlig ret køn.

Vi slog os ned ved havnen, hvor vi købte lidt fiskefoder som ungerne sad og kastede ned til et lebend af Catfish der tydeligvis var vant til at blive fodret. Samtidigt ville skæbnen, at bedst som vi sad og studerede Catfish, så strøg der en skygge af en vaskeægte vildtlevende stor søko forbi nede.

Kl. 12.30 blev vi hentet igen, og kørte tilbage til campingen. Her spiste vi en hurtig frokost, og tog afsted for at handle det mest nødvendige i en nærliggende butik.

Lidt senere på eftermiddagen blev vi igen læsset på campingpladsens shuttlebus, og blev kørt til stranden.

Vi stoppede først ved et Navy Seals museum, der havde en udstilling af alt muligt udstyr til krig, og fortalte historien om Navy Seals fra WWII og frem til nutidig krigsførelse (sidst en aktion for at befrie kaprede sømænd i Somalien) - der var masser af spændende udstyr at se på, og mange fede historier.

Derefter fortsatte vi til stranden, hvor vi hængte ud 3-4 timer. Ungerne havde gang i en større gang sandslottebyggeri. De nød i bund og grund nok bare, at vi ikke lige skulle noget specielt.

Jeg var ude at snorkle, og kom atter engang tæt på en søko der pludseligt stak hovedet op over havoverfladen 10 meter fra mig. De er godt nok kæmpestore (og ganske fredelige).

Hjemme ved RV'en igen stod menuen på hjemmelavet pasta med kødsovs, før vi smuttede på Wendy's for at få en is til dessert.

Sengetid tidligt i dag, da vi gerne ville tidligt op i morgen for at komme afsted til The Keys tidligst muligt.

Fredag d. 6/7-2012.

Tidligt op i dag - fast besluttede på, at dagens køretur ikke skulle fylde hele dagen. Uret ringede kl. 06, og kl. 08 var vi spist af. og bilen var ryddet op - klar til afgang.

Dagesn distance er 400 km, som er langt i det store skrummel vi kører i. Fra Fort Pierce sydpå udenom Miami, via Homestead og så over Key Largo ud til Big Pine Key (kun 50 km fra Key West). Her havde vi booket plads 2 nætter i Bahia Honda State Park.

Turen tog alt i alt 5½ time, og vi var fremme kl. 13.30. Her spiste vi frokost, og kunne så endelig vade til stranden.

Temperaturen hernede er en smule mere menneskelig, peppet op med bare en lille smule havbrise er det en ren fornøjelse - alt i alt ganske godt for en nordbo under sydlige himmelstrøg.

Hele eftermiddagen gik med at hænge ud ved stranden. Ungerne kom ikke op af vandet i 3 timer. Senere gik vi tilbage til bilen for at lave aftensmad (rester fra i går), og nyde et glas rødvin.

Sidst på aftenen gik vi en tur til stranden igen (iskiosken var desværre lukket), og fortsatte ud til resterne af en gammel jernbanebro, der helt ikonisk fortsætter ud mod Key West - super flot og virkelig fotogent.

hjemme igen skrev vi dagbog, og fik puttet ungerne omkring kl. 21.30.

Stranden ved Bahia Honda State Park

Southernmost Point, Key West

Key West

Gammel jernbanebro, Bahia Honda State Park

Solnedgang

Lørdag d. 7/7-2012.

Så har vi officielt været afsted 1 uge, og der er heldigvis LANG tid igen, men det føles allerede som evigheder siden, at vi tog afsted - vi har oplevet så utroligt mange ting allerede.

Vi stod op omkring kl. 09 i dag, og ville have været nede og se en skildpadde der skulle slippes løs efter at have været i pleje - det skulle ske nede på stranden omkring kl. 10. Vi var dernede ca. 1 minut over 10, men der var det allerede for sent ! Vi måtte traske tilbage med uforrettet sag.

I stedet pakkede vi bilen, koblede fra og kørte de ca. 50 km ind til Key West, for at finde "The Southernmost Point" i USA. Der var vi simpelthen nødt til at kunne sige, at der havde vi været.

Det lykkedes at finde et sted at parkere bilen inde i Key West, hvorefter vi gik til det sydligste punkt i USA (kun 90 miles fra Cuba). Vi fik taget de nødvendige billeder som dokumentation, og gik derefter ind mod "byen" for at jagte souvenirs og en is.

Derefter gik turen tilbage til Bahia Honda SP, med et stop undervejs i en Sandal Outlet, hvor vi fik handlet sandaler, bade t-shirts og nyt lager af solcreme.

Hjemme igen fik vi en sen frokost, og så gik turen atter engang mod stranden hvor vi hængte ud 2 timer. Christoffer fandt en levende konkylie (kun ca. 5 cm. lang), så vi muntrede os meget med at lave et lille bo til den i en spand.

Omkring kl. 18 gik jeg tilbage for at starte grillen - aftenens menu var grillede majskolber, kartoffelsalat og pølser i baconsvøb - det var lige til at klare. Fruen og ungerne ned for at fodre fisk, mens jeg laveda maden.

Efter aftensmaden trak vi i ly i RV'en, for at slippe for myg. De havde allerede taget sig kærligt af os under aftensmaden og i løbet af dagen - vi mangler en god myggespray.

Sengetid kl. 21. Vi skal tidligt op og ind mod fastlandet imorgen.

Søndag d. 8/7-2012.

Utroligt som tiden går, og så alligevel ikke. Det føles allerede som evigheder siden vi forlod Disney World, og det er det bare ikke - det er kun 4 dage siden.

Natten var utroligt varm (28°), så vi havde allesammen sovet dårligt, men vi var nu oppe og klar til afgang kl. 09.

Vognen blev gjort ren (det er allerede en vane før afgang). Kl. 10 satte vi afsted - første stop er Key Largo hvor vi havde tænkt os at tage en tur med Key Largo Princess Glass Bottom Boat for at sejle ud og se koralrev ovenfra.

Derefter skulle vi videre til overnatning i Gator Park inde i Everglades. Vi havde tænkt os at tage en tur med airboat imorgen, og Gator Park lød anbefalelsesværdig, og lå lige på vejen.

Turen med glass bottom boat var en kæmpe succes. Revet ligger ca. 10 km fra land, så det tog 40 minutter at sejle derud. undervejs så vi havskildpadder og masser af store og små fisk gennem bådens bund.

Ude på selve revet drev vi afsted ca. 30 minutter, mens en guide fortalte om alle de mange ting vi så. Store flotte koraller, fisk (2 dykkere) - alt sammen i smukke farverige formationer.

Vel tilbage fik vi tanket op, og satte kursen mod Everglades. Vi kom gennem en massiv tordenbyge lige omkring Homestead, men fortsatte ufortrødent gennem Homestead op til den tværgående US41 der løber gennem Miami og Naples (ved Florida's vestkyst).

Midt på førnævnte strækning fandt vi nemt Gator Park, og skyndte os efter en hurtig fodboldkamp at trække indenfor, da der (som forventet) er jævnt mange myg i dette område omkring Everglades.

Kombineret med mørke skyer i horisonten, lyn og torden, blev det en stille hyggeaften i læ i vognen frem til sengetid kl. 22.