Uge 30.

Mandag d. 23/7-2012.

Turen skulle i dag gå til noget der ligner det nordligste punkt vi kommer til at ramme på denne tur. Vi skulle gerne hen under aften nå frem til Skidaway State Park lige ved siden af Savannah, Georgia.

Tiden var lige ved at løbe fra os. Klokken var næsten 9.30 da vi vågnede, og det kan nok være at vi fik travlt med at komme i bad.

Specielt Christoffer og jeg så frem til, for sidste gang at skulle have vafler til morgenmad, før vi igen kom tilbage til de normale flerfarvede morgenmad vi ellers har nydt på turen.

Vi nåede det heldigvis, og ungerne slog sig atter engang ned i legerummet, mens Dorthe og jeg gik ned for at gøre bilen klar til afgang. Da vi skulle afsted, havde de to små slået sig ned på gyngerne udenfor.

Dorthe kørte for første gang i dag. Turen gik først mod Fort King George, som vi havde tænkt skulle danne rammerne for et middagsstop på dagens distance. Det viste sig dog, det gamle fort var lukket for tilskuere om mandagen - så vi måtte trille videre med uforrettet sag.

Derefter kørte vi mod Fort McAllister, som ligger ret tæt på Savannah. Her spiste vi en hurtig frokost, og gik så ind i parken. Området omkring Fort McAllister er noget af det flotteste jeg har set endnu. Jeg troede Cumberland toppede som det smukkeste vi skulle se, men områderne omkring Fort McAllister tangerer altså.

Parken var fyldt med store mosbegroede egetræer omkring de gamle kanonstillinger, og historierne om området gjorde det eventyrligt spændende og interessant at vandre rundt i parken. Samtidigt fik vi løst vores første multigeocache - alt i alt en kæmpe succes.

Omkring kl. 16.15 satte vi kursen mod Skidaway Island State Park, hvor vi havde booket 4 nætter. Vi var fremme kl. 17, fik pakket ud og koblet op på den pt. flotteste campsite vi havde beboet.

De næste par dage går turen bla. til Savannah, til Tybee Island (strand), og det glæder vi os vildt til - det bliver en kærkommen afveksling at komme ind og få byen tæt på.

Aftensmaden......igen.....grillede majs og bøf ! Lækkert.

Kanonstilling - Fort McAllister

Bunkere og krudtmagasiner - Fort McAllister

Palisader - Fort McAllister

Trolley til rundtur i Savannah

Byhus i Savannah

Square downtown Old Savannah

Gammelt byhus, Savannah

Murværk mellem havnefront og selve byen

Floddamper, Savannah

Tirsdag d. 24/7-2012.

Det kan så mænd fint være, at vi havde stillet vækkeuret til kl. 7.30 for at komme tidligt op og i gang, men det blev snoozet mindst 30 minutter før der kom gang i kareten.

Efter morgenmaden lykkedes det dog mod alle odds, at få koblet fra og vi trillede de 20 km ind til Savannah Centrum.

Turen gik mod et trolleyselskab, der tilbød dagsbilletter - første til en samlet rundtur, og derefter kunne man resten af dagen frit benytte selskabets minibusser, der kørte byen rundt i konstant rutefart. Noget mere tiltalende tanke end at skulle møve rundt med RV'en.

Rundturen tog 1,5 timer, og vi kom rundt omkring en frygtelig masse squares i den gamle bydel, og forbi en frygtelig masse huser, hvor kendte eller historiske personligheder havde boet.

Spændende rundtur - absolut - og byen er rigtig rigtig smuk. Specielt de steder, hvor gamle patriciervillaer stadig står med store verandaer, flotte haver og smedejernsstakitter.

Efter selve rundturen var udetemperaturen nået op på de 35°. Det var en varm dag, så vores puls var lav.

Vi fandt et sted på River Street, hvor vi fik en sandwich og en masse vand at drikke. Samtidigt blev vi enige om, at vi ikke havde lyst til at gå rundt og se alle de kendtes huse en gang til - derimod ville vi gerne gå ned langs den gamle havn, hvilket vi gjorde.

Derefter smuttede vi ind til byen og fandt bussen tilbage til der hvor vi havde parkeret bilen.

Vi kørte omkring kl. 16 ud til et Walmart der lå på tilbagevejen til Skidaway State Park, og fik handlet ind.

Lige før vi var tilbage ved Skidaway Island krydsede vi Moon River, som vi var nødt til at hoppe en tur i - dagen i dag er noget af det varmeste vi har været udsat for indtil videre, så det var en kærkommen afkøling.

Kl. 17.30 var vi tilbage på campingen, fik startet grillen, mens ungerne trissede på legeplads. Efter aftensmaden trak vi ind i bilen, for at udnytte airconditionen, og blive kølet ned til nordisk temperatur.

Aftenen gik med indendørs sysler, dagbøger osv. Jeg fornemmer der er bred enighed om, at vi skal til stranden i morgen.

Onsdag d. 25/7-2012.

Vækkeuret blev slået fra og ignoreret her til morgen. Der havde været over 25° hele natten, så vi havde alle (undtagen Christoffer) sover rimeligt dårligt.

Dagen startede altså ret sent - først omkring kl. 09, og det nåede at blive omkring kl. 10.30 før vi havde spist morgenmad, og havde fået vasket en omgang tøj.

Målet med dagen var (vel vidende at det ville blive en varm dag igen i dag) at besøge Fort Pulanski lidt øst for Savannah (lige på grænsen mellem Georgia og South Carolina). Derefter ville vi videre til en af de bedre strande på Tybee Island (5-10 km) fra Fort Pulanski.

Vi var fremme ved Fort Pulanski omkring kl. 12, og gik en tur på fortet. Det var meget meget spændende og vildt flot. Kl. 13.30 var der en demonstration af nordstatssoldaternes gamle uniformer og gevær - afsluttet med en demonstration af, hvordan man brugte de gamle forladergeværer og derefter affyrede dem (det gav et sug i maven).

Ungerne havde fået en opgavebog i hånden, og dem bragte os rundt i alle kroge og hjørner af fortet (kanonstillinger, fængslet, eksercerpladsen osv.). Ungerne stak de udfyldte opgavebøger (ok....de gamle havde hjulpet) til en park ranger, der rent faktisk nøje rettede dem og kommenterede vores svar. Bagefter fik ungerne et badge, og var dermed udnævnt til Junior Park Rangers - prøv lige at spørge, om de var stolte.

Godt lune pga. temperaturen skyndte vi os at få frokost, hvorefter vi satte kursen mod Tybee Island for at komme i vandet - det kunne kun gå for langsomt, da temperaturen var tæt på 35° hvis ikke mere. Vi fandt et sted at stille RV'en og var placeret i Atlanten kl. 15.30.

De næste par timer gik med ingenting. Vi badede og slåssede med bølger.

Omkring kl. 17.30 satte vi kursen tilbage til Skidaway, og da vi undervéjs tilbage pludseligt befandt os i et lyskryds med en Taco Bell og en Starbucks Coffee, blev fristelsen for stor - vi klarede aftensmaden her, og fik en kop RIGTIG kaffe til dessert.

Hjemme igen røg ungerne på legeplads, og Dorthe bestemte sig for at løbe en tur.

Senere på aftenen tændte ungerne og jeg bål, og hyggede os med det frem til sengetid.

Fort Pulanski

Ekserserplads - Fort Pulanski

Kanonstilling - Fort Pulanski

Kanonstilling (uden kanon) - Fort Pulanski

Demonstration af musketer - Fort Pulanski

På tur med lejede cykler i Skidaway State Park

Vaskebjørn ved skraldespandende - Skidaway State Park

Torsdag d. 26/7-2012.

Vi tog konsekvensen af de sidste nætters dårlige nattesøvn, og lød køleren køre hele natten. Der var stadig 30° varmt kl. 22 da vi vendte os mod sengen, og det er svært at sove i den temperatur.

Det betød godt nok at vi næsten frøs til morgen, men til gengæld var vi veludhvilede.

Dagen i dag skulle også blive varm, men vi havde ikke tænkt os at køre nogen steder. Tværtimod gik vi op til rangerkontoret og lejede cykler til os alle 4 hele dagen. Det var simpelthen kanon at komme ud på en amerikanske cruisecykel og få lidt luft under armene og omkring kroppen.

I Skidaway Island State Park er der også en multicache (geocache med flere mellemspørgmål / mellemstationer). Denne bestod af 7 poster, der tilsammen skulle give koden til låsen på kisten oppe ved rangerkontoret.

De første 3 poster lå omkring rangerkontoret, og på "Sand Trail", mens de sidste 4 lå ud af en større stil gennem området "Big Ferry Trail" som er ca. 5 km lang. "Big Ferry Trail" går helt ud til parkens yderste grænser.

Det fungerede super med at cykle rundt, og det lykkedes at få knækket koden til kisten, så vi kunne få byttet vores ting ved rangerne.

Bagefter var vi ovre i parkens interpretive center, hvor der var levende og døde dyr udstillet, og man kunne sidde i en lille stue og kigge på fugle der spiste udenfor på et foderbrædt (der var både spætter og kardinalfugle).

Bagefter kørte vi et smut udenfor parken for at komme til den nærmeste købmand og købe batterier og is.

Herfra kørte vi tilbage til RV'en, mens jeg selv kørte ud til den anden ende af parken for at finde atter en geocache, men skæbnen ville at telefonen løb tør for strøm bedst som jeg var fremme, så jeg nåede ikke at finde den (selvom jeg prøvede uden strøm).

På vej tilbage til vognen stødte jeg på en vaskebjørn der hængte ud omkring skaldespandende, og bare ventede på, at nogen ville glemme at lukke lågene tæt. Den var der stadig da ungerne og jeg kørte forbi senere på vej til rangerkontoret for at aflevere cyklerne.

Christoffer stod selv for aftenens bål, og Dorthe sørgede for bagte æbler med is til dessert.

Imorgen vender vi snuden mod St. Augustine (Florida), og selvom der stadig er 6 dage tilbage før vi skal hjem, så føles det lidt vemodigt og som om vi nu er ved vejs ende lige pludseligt.

Kl. 21 drattede Christoffer og Katrine om, og de gamle ikke meget senere.

Fredag d. 27/7-2012.

Det var lidt vemodigt at tage afsted fra Skidaway Island State Park ved Savannah. Det har været det sted vi har sovet flest gange, og det er en virkeligt lækker state park.

Dorthe kørte første stop, som var et genbesøg ved Fort King George - vi håbede på, at der denne gang var åbent, og jeg havde dobbeltchecket på nettet, at der var åbent ! Samtidigt havde vi styr på, at der også ved dette fort var en geocache at finde, som sikkert ville bringe os grundigt rundt på seværdigheden.

Vi var fremme ca. kl. 12, hvorefter vi strøg direkte ind i udstillingen, og derefter ud for at se selve fortet.

Det oprindelige fort blev bygget i 1720, og er dermed det ældste af de 3 fort vi har set. Det har været brændt ned til grunden, så det fort der er der nu er en rekonstruktion - det betød at ungerne måtte røre, kravle og lege røver og soldater (museet havde legetøjsgeværer man kunne tage med). I gamle dage har det IKKE været noget rart sted at være - varmt og myggebefængt.

Vi knækkede geocachen (igen), og byttede ting inde ved rangerne i receptionen.

Derefter spiste vi frokost, og så fortsatte turen over Jacksonville til St. Augustine, hvor vi et lille stykke ude af highway 16 skulle overnatte 2 gange.

Vi var fremme kl. 17 (og havde været ude at handle undervejs), og fik en hurtig aftensmad stablet på benene. Derefter gik vi en aftentur ned til den bådebro der er tilknyttet denne camping - og før vi vidste af det stod vi igen og studerede alligatorer, skildpadder, gæs og jeg ved ikke hvad.

Ejeren af pladsen sagde, at der også er oddere i terrænet, og søkøerne trækker op ad floden om aftenen, men det nåede vi ikke at se nogen af denne aften.

Velano Beach

Skaller på Velano Beach

Nyt nattøj - St. Augustine

Lørdag d. 28/7-2012.

Vi sov længe, og vågnede først op kl. 9 - alligevel var ingen snøvlet op før kl. 9.30. Skønt at sove med aircon på hele natten (selvom det larmer helt vildt).

Efter morgenmaden sadlede vi op for at komme afsted. Aftalen var, at vi skulle brænde dollars af i St. Augustine Premium Outlet - først på børnetøj og bagefter på voksentøj. Aftalen var også, Christoffer og Katrione selv bestemte alt hvad de ville have, men de skulle give os voksne tid til at kigge på ting til os selv bagefter - uden at larme, være irriterende eller noget lignende ! De skulle bare følge med.

Outletten lå ikke langt væk (campingens placering var valgt af samme grund). Vi var fremme kl. 11, og gik i børnetøjet med det samme. Summa summarum skød vi ca. 750 dollars af (ca. 3.400 kr.) af på 4 timer, og jeg tror vi sparede ca. det samme i forhold til hvis vi skulle have købt det hjemme.

Kl. 15 satte vi kursen mod Velano Beach - 10 miles længere østpå af highway 16. Vi var fremme kl. 15.30.

Positivt overraskede over hvor lækker en strand vi lige fik støvet op her, drønede vi atter engang i Atlanten, og gav den god gas med dejlige bølger og tumlen i 2 timer.

Selv Katrine var på - hun havde fået Christoffers oppustelige redningsvest på, og den gav hende tryghed nok til at hun kastede sig ud i vandet, og bølgerne der matcher Vesterhavet på en god dag (men som er 25° varme).

Mens ungerne masede rundt i vandet lykkedes det endelig for Dorthe og jeg at finde hajtænder selv - pludseligt sad jeg med en i hånden, og så gik det stærkt. Det endte med, at vi fandt 5 ved at sidder og rode rundt i skallerne på stranden.

Kl. 17.30 sadlede vi op, men var i sagens natur først hjemme kl. 18. Sen aftensmad, og så i seng.

Søndag d. 29/7-2012.

Oppe og klar til afgang omkring kl. 10. Ungerne var et smut nede ved en fiskedam, mens Dorthe og jeg fik gjort bilen ren, og klar til afgang.

Vi var hurtigt ude ved US95 igen, og satte kursen sydpå mod dagens mål - Titusville ved Cape Canaveral. De sidste 3 nætter på turen skulle vi tilbringe her, og vi havde booket pladser på Manatee Hammock - en RV park med direkte udsyn til Merrit island og Nasa's enorme samlebygning (VASB - Vehicle Assembly Building).

Omkring kl. 13.30 var vi fremme på campingpladsen, hvor vi blev indkvarteret et dejligt skyggefyldt sted midt på pladsen.

Efter frokost strøg vi direkte i swimmingpoolen, hvor vi tilbragte et par timer før vi gik en tur ned til vandkanten og bådebroen der går ud i Indian River. Her hængte vi ud og studerede Merrit
Island. Udsigten må være ganske fabelagtig når der skydes raketter af ovre ved Cape Canaveral.

Tilbage ved camperen gik fruen og jeg i gang med at lave aftensmad, mens ungerne lavede "mad til egern" ved at riste grankogler på grillen, og pille frøene ud til de små søde egern.

Ungerne blev ude til de skulle i seng, og stort mere fik vi ikke udrettet i dag. Vi glæder os alle helt vildt til at skulle besøge Kennedy Space Center i morgen.