Uge 30.

Mandag d. 30/7-2012.

En af de ting vi alle har glædet os til, og som vi havde bestilt billetter til hjemmefra, var besøget i Kennedy Space Center og at se Cape Canaveral.

Det var så i dag, at dette besøg skulle rende af stablen, og vi var meget stålsatte på at være derude til åbningstid kl. 09. Det betød så, at vi var "nødt" til at skulle tidligt op, for at få noget ud af dagen.

Vi var fremme ved Kennedy Space Center Visitor Kompleks kl. 9.30, og vi slap rimeligt hurtigt ind, da vi havde billetter med hjemmefra.

Hele området ude omkring Cape Canaveral ligger under for en speciel stemning - der er et eller andet over disse enorme og ufatteligt komplicerede maskiner, og de enorme kræfter der indgyder en sjælden ærefrygt.

Maskinerne er enorme, og meget større end jeg troede, og man bliver helt patriotisk af at se, hvad der foregår ude ved Nasa.

Efter vi slap igennem billetkøen, gik vi over i "Rocket Garden", og så en udstilling af gamle raketter (alt fra V2 raketter, til en liggende udgave af en 50 meter lang atlantisraket).

Derfra gik vi op til "Shuttle Launch Experience", hvor det kun var mig der skulle prøve kræfter med en affyringssimulator - det tætteste på en virkelig affyring (efter sigende), men jeg syntes nu at der var en eller to simulatorer i Disney World, der var vildere end denne.

Vi fortsatte ud til busserne, for at starte den 2½ times rundtur ude i området omkring komplekset. Det var helt vildt, at vi i virkeligheden lige nu sad i en bus, og kørte ud langs den vej de transporterede raketter ud til affyringsramperne inde fra VASB-bygningen (Vehicle Assembly Building).

Første stop lå ude ved Launch Pad 39 (hvor Apolloraketter i sin tid blev affyret fra - den første mand til morgen). Når man står ved udkigspunktet opdager man, at der faktisk er rigtig mange affyringsramper rundt omkring.

Herfra fortsatte vi videre til en udstilling omkring Apollo VII (første rumfærge der transporterede austronauter rundt om månen).

Her skulle vi først se en introfilm, og blev derefter sluset ind i en hal hvor de havde fået hængt en Apolloraket op under taget - og man havde fået den skilt ad, så man kunne se modulerne enkeltvist. Det er slående, hvor lidt der er tilbage, når sådan en raket har nået det ydre rum.

Alt i alt var det en kæmpe oplevelse at se Nasa, raketter og de bygninger vi kender fra TV. Selv ungerne var mundlamme, da vi kørte hjem.

Tilbage på campingen omkring kl. 16, hvor vi lige nøjagtigt nåede ½ time i poolen, før vi fik en kæmpe tordenstorm ind over os, og måtte trække i læ i RV'en.

Det blev altså til aftensmad i RV'en, og derefter strøg ungerne på egernjagt indtil de skulle i seng.

Ankomst til Kennedy Space Center

Meget lang raket

Moon Rover

Se raket indvendigt

Enkelt led af larvefod fra rakettransporter

Cocoa Beach

Tirsdag d. 1/8-2012.

Sidste hele dag med RV'en på hånden - svært at begribe, at der for kort tid siden var lang tid tilbage, og nu er vi pludseligt på den sidste dag ! Imorgen skal vi tilbage til Orlando, og aflevere vognen.

Vi var oppe og afsted kl. 10. Målet var at komme til Cocoa Beach, og nyde et par timer i Atlanterhavet. Derefter ville vi køre til "Austronauts Hall of Fame" ude ved Kennedy Space Center. Sidstnævnte havde vi adgang til i forlængelse af de billetter vi havde købt til Kennedy Space Center.

Undervejs til Cocoa Beach fandt vi endelig et sted at få fyldt gas på vognen, så der blev tanket propan så bilen var klar til aflevering i morgen - forskriftsmæssigt.

Derefter kørte vi de 20 km til Cocoa Beach, hvor vi hurtigt fandt en parkering, og kl. 11 var vi i bølgen blå. Stranden var ikke et finde-skaller-sted, så vi badede og kæmpede med bølger, indtil vi kl. 14 ikke kunne klare mere sol.

Vi sadlede op, og kørte til Austronauts Hall of Fame lige uden for Titusville. Vi spiste frokost da vi kom frem, og gik derefter ind og "hilste" på alle personlighederne, der har haft med rumfart at gøre gennem tiden.

Det var en flot flot udstilling - der var bygget kronologisk op, så man rimeligt hurtigt kunne få historierne ind under huden.

Bagefter kørte vi til campingen, hvor ungerne fik besked på at dampe af, mens Dorthe og jeg tog hul på at rydde ud af bilen, og få den gjort ordentligt ren. Skabe og skuffer skulle tømmes, og tørres af. Bilen skal afleveres i morgen senest kl. 11, og vi ville helst være i rimeligt tid.

Det tog en times tid, og bagefter kørte vi ind til Titusville for at få en gang grillede rejer mens vi nød udsigten til Nasa.

Sengetid omkring kl. 22 for at være klar til at rejse hjem imorgen.

Onsdag d. 2/8-2012.

Underlig dag. Vækkeuret var sat til kl. 07, vel vidende at vi skulle være i Orlando og aflevere bilen senest kl. 11. Det burde ikke være noget problem, da der kun er ca. 80 km fra Titusville, så planen var at vi skulle være kørende kl. 09.

Vejrudsigten hjemme i Danmark taget i betragtning nød vi vores sidste morgenmad i det fri - det tyder desværre ikke på, at der er meget mere end 20° når det går højest hjemme for tiden.

Vi var kørende kl. 8.40, og satte kursen mod Orlando. Det gik strygende, indtil vi på GPS'en nåede "bestemmelsesstedet", som viste sig at være forkert. Den samme adresse eksisterer tydeligvis 2 steder i hhv. Orlando og Kissimmee - der er bare 30 km imellem dem, og vi var ved den forkerte.

Hvorom alt er, så var vi fremme med bilen 15 minutter før deadline, men havde ingen problemer med afleveringen.

Vi fik lov at stille taskerne ved Cruise America, hvorefter vi tog en taxa til Kissimmee - her ville vi bruge 3 timer i den lille bydel, før vi skulle til lufthavnen.

Vi fandt en legeplads, og ungerne fik lov at give den gas. Vi gik ind til byen for at spise frokost, gik en tur og vendte så tilbage til legepladsen.

Kl. 15 blev vi hentet af vores taxa igen, kørte forbi Cruise America for at hente vores bagage, og fortsatte så til lufthavnen for at finde flyet hjem.

Det var noget heldigt, at vi kom derud i ordentlig tid. Da vi ville checke ind fik vi af vide, at vores fly var forsinket (afgang kl. 03 om natten i stedet for kl. 20 om aftenen). Heldigvis (da vi skulle nå et connection flight) bookede de os om, og fandt en afgang med Virgin Atlantic kl. 21, som ville bringe os til Manchester, England.

Lige nu sidder vi i transit i Manchester, og venter på det sidste fly der skal sende os til Billund. Jeg savner allerede varmen, badevandet, motorhome, egern og alle de utroligt mange oplevelser vi har haft den sidste måned. Dog glæder jeg mig også til at komme hjem - se huset, sove i egen seng uden aircondition der larmer.

Tak for en fantastisk tur til hele min skønne familie - jeg ser frem til at komme hjem og renskrive atter en rejsedagbog, og så at begynde at planlægge den næste rejse.

SLUT

Kissimmee Station

Monument of the states (meget grimt)

Tog ved stationen i Kissimmee

Vi venter på at skulle hjem