Uge 29.

Mandag d. 13/7-2015.

Sidste dag ved kysten, før vi skal til at arbejde os op gennem Louisiana til Arkansas, og senere mod Texas igen.

Dagen startede omkring kl. 08.30, hvor vi spiste morgenmad udenfor i ca. 28° varme. Vejrudsigten sagde, at dagen skulle ramme 32°, med "realfeel" omkring 42°, så vi forventede ikke at komme til at bevæge os det store.

Vi smuttede til stranden, og havde det meste af kysten for os selv frem til kl. 13. Christoffer bygede sandslotte, og Katrine havde en krebseskole kørende, hvor hun havde undervisning for eremitkrebs, der hele tiden blev ved med at stikke af.

Vi gik tilbage til bilen omkring k. 13, og holdt dovnetid indendøre indtil omkring kl. 15.30, mens det var allervarmest udenfor.

Hen på eftermiddagen tog vi os selv i nakkehårene, og vandrede afsted med ungerne mod Grand Isle habour, som ligger ca. 1,5 km. væk. Vi snuppede en geocatch ved state parkens indgang, og luntede lige så stille ned til havnen, hvor vi så på store sportsfiskerbåde, fiskeudstyr, madding osv.

Lige før vi skulle til at vandre tilbage dukkede der delfiner op midt i havnebassinnet, og pludseligt var der en hel flok, der nulrede rundt ved havneindløbet, så det endte med at vi brugte en del tid på at stå og glo på delfiner.

Vi havde tidligere forfulgt 2-3 flokke delfiner, der vandrede op og ned langs kysten til ungernes store begejstring, så det var alletiders.

Sidst på eftermiddagen startede vi vognen, og trillede mod Grand Isle (By) for at finde en fiskerestaurant, og det endte med vi fandt en rigtig amerikansk diner (deli), hvor vi fik en masse seafood både ungerne, fruen og jeg selv - det var pænt lækkert.

Sengetid omkring kl. 22 for alle efter en dejlig afslappet dag ved kysten.

Krebseskole

Grand Isle strand

På vej igen

Der hænges ud under transport

Alligator i Lake Chicot

Solnedgang ved Lake Chicot

Tirsdag d. 14/7-2015.

Vi sov længe i dag, og der kom først liv i vognen omkring kl. 08.

Efter morgenbrus, og morgenmad i det der igen lignede 28° udenfor, skyndte vi os i badetøjet, og tog ned til stranden for dels at bade, og dels for forhåbentligt at løbe ind i nogle flere delfiner.

Vi var dårligt nået til vandkanten, før vi spottede den første flok delfiner udenfor molen. Vi strøg i vandet, og svømmede så langt ud vi kunne for at komme tættere på dem.

Senere sad jeg og læste på stranden, da pigerne kom og sagde, at vi skulle med ud til en pynt lige rundt om hjørnet. Heromme var der rigtig mange delfiner, og de lod os komme ind på 5-10 meters afstand af dem, så vi kunne se dem lege i vandet, og vi kunne høre dem pruste.

Det var vildt hyggeligt, men det betød også at vi først kom fra State Parken kl. 11, og med 350 km foran os betød det, at vi ville lande rimeligt sent oppe ved Chicot SP ved Villa Platte (ca. midt i Louisiana).

Vi var fremme kl. 17.10, men rangerkontoret lukkede kl. 17,og der var ingen derinde - samtidigt var der ikke skyggen af signal på telefonen, så vi kunne heller ikke finde vores reservation med pladsnummer på, så det endte med at vi bare trillede ind i state parken, og valgte en plads (vi havde jo betalt en overnatning ved bestillingen).

Vi landede altså først kl. 17.30, og gik igang med aftensmaden med det samme.

Efter aftensmaden gik vi en lille aftenstur ned til Lake Chicot, som viste sig at være en utroligt smuk indlandssø fyldt med cypresstræer og åkander.

Christoffer præsterede at spotte en alligator, der lå helt tæt på gangbroen, hvor vi stod og kiggede fra - det var ret sjovt.

På vej tilbage til campingen stødte vi på rådyr, og Katrine mente hun så en ræv, så der var masser af vildt at holde øje med. Alt i alt en dag fyldt med dyr.

Vi sluttede dagen med at lave bål hjemme ved camperen, og spille yatzy indtil sengetid.

Onsdag d. 15/7-2015.

Op omkring kl. 08 i bad, og morgenmad bagefter.

Der var i dag rimelig enighed om, at vi gerne ville afsted i rimelig tid, så vi pakkede ret hurtigt og var klar til afgang omkring kl. 10.

Vi kørte først et smut ned til landingspladsen, for at se om alligatoren fra i går stadig var der (det var den ikkeI.

Kl. 10.30 var vi dermed klar til afgang, og der stor 266 km på GPS, da vi trillede ud fra state parken. Målet for i dag var at nå til Lake Claiborne SP i det nordlige Louisiana. Turen gik rimeligt smertefrit, og tog kun 3½ time.

Vi var altså fremme kl. 14, og fandt en utroligt smuk state park fyldt med store træer og skygge. Fruen havde booket en plads med udsigt over søen, så det var ganske storslået.

Vi spiste frokost, og trak i badetøjet, hvorefter vi begav os ud efter den nærmeste "strand" i state parken. Den fandt vi hurtigt 500 m fra vores camping, og der viste sig at være en rigtig fin sandbred ud mod en ferskvandssø, der godtnok ikke var helt så kølig som vi havde håbet på, men det var skønt at komme i vandet.

Der var skildpadder i søen, hvilket var ret vildt.

Efter badeturen smuttede Christoffer og jeg tilbage til camperen for at bygge Lego og hygge en times tid før aftensmaden.

Temperaturen føltes knap så voldsom inde i landet, som ude ved havet, men jeg tror det skyldtes at luftfugtigheden er faldende, jo længere vi kommer ind i landet.

Kl. 18 røg der majs og kylling på grillen, og bagefter gik vi en lille aftentur til et udsigtspunkt, hvor der lå en geocatch gemt.

Derefter aftenhygge med bål og kortspil før sengetid.

Lake Claiborne

Camp ved Lake Chicot

Aftenhygge

På terrassen foran Forsythe Bathhouse

Varmt springsvand

Varmt springvand

Torsdag d. 16/7-2015.

Op kl. 08, til en smukt placeret morgenmad med udsigt over Lake Claiborne. Det gjorde lidt ondt i hjertet, at vi allerede i dag skulle videre - her kunne vi godt have klaret en dag mere.

Vi pakkede vognen, og var klar til afgang kl. 10.

Turen gik ret hurtigt over statsgrænsen mellem Louisiana og Arkansas. Herfra trillede vi stille og roligt videre op mod hot Springs i et landskab der blev mere og mere bakket og bjergrigt.

Temperaturen stiger (36°), men luftfugtigheden falder nu hvor vi er ca. 900 km fra kysten som vi forlod for 3 dage siden.

Fremme ved KOA Hot Springs kl. 12.30, en hurtig frokost og derefter på hovedet i poolen, hvor der blev gasset af og kølet ned.

Kl. 15.30 tog vi campingens shuttlebus ind til downtown Hot Springs, hvor vi blev sat af tæt på visitor centre ved det gamle Fordyce Bath House.

Badehusene langs Central Avenue bliver forsynet med vand fra de varme kilder i bjergene, som levere 56° varmt vand. Der var flere springvand i byen, hvor man kunne mærke at vandet der kom ud var meget varmt.

Det var ret sjovt at se de gamle badehuse med brusere, svedehytter, badekar, massagerum, dampbad osv. Rummene var super flotte.

Vi var i badehusene i sidste øjeblik, da de lukkede kl. 17. Derefter lagde vi turen omkring en kæmpe is og kaffe i en lille biks ret tæt på badehusene.

Bagefter slentrede vi op og ned Central Avenue, og fandt et par geocatcher.

Aftensmaden spiste vi på en klassisk diner (bacon/cheese burger), hvorefter vi tog en taxa hjem.

Vi var først hjemme kl. 20, så det blev ikke til det helt store udover en gang yatzy, før ungerne blev puttet.

fruen og jeg sluttede dagen med at planlægge lidt frem i de næste dage mod at vi skulle være fremme i Wichita Falls om 2-3 dage.

Fredag d. 17/7-2015.

Op til nogen lunde normal tid, i morgenbrus, og derefter en god gang morgenmad.

Vi skulle i dag afsted til Lake Ouachita ca. 35 km væk - vi satsede på at kunne komme til at leje en kano at sejle rundt i. Vi glædede os, selvom temperaturer omkring 36° var lovet i dagens vejrmelding.

Aftalen var egentlig, at vi lige skulle i poolen først, for derefter at trille afsted, men da hele familien Bunkeflod stod nede ved poolen kl. 9.30, var det smerteligt at konstarere, at poolen først åbnede kl. 10.

Vi valgte at sadle op, og kørte afsted til Lake Ouachita SP i stedet, og var fremme omkring kl. 11 (vi skulle lige ind og handle undervejs). Vi gik direkte efter marinaen for at få fingrene i en kano eller 2. Der var desværre ikke andet til rådighed end en robåd, men det var nu også heæt fint.

De næste timer brugte vi på at ro fra sted til sted, hoppe i vandet, lægge til ved bredden, spise frokost, eller bare at bade. Det var skønt, varmt og hyggeligt at ro rundt. Omkring kl. 14 gled vi tilbage, afleverede båden købte en kæmpe is og en kop kaffe.

Vi slog os ned i skyggen, spiste isen, hvorefter vi startede vognen og kørte til "Three Sisters Springs" (som også ligger i Lake Ouachita SP). Det er 3 kilder, som i gamle dage gik for at have helbredende kræfter.

Omkring kl. 16 kørte vi mod kampingpladsen igen. Her brugte vi tiden på at plaske rundt i poolen frem til vi måtte i gang med at lave aftensmad igen.

Aftensmaden blev lidt sent færdig, hvorfor der efterfølgende ikke skete stort mere, end at det blev sengetid omkring kl. 22.

Lake Ouachita i robåd

Afslapning efter rotur

Three Sisters Springs

Lørdag d. 18/7-2015.

Der var vækkeur på i dag. For engangs skyld var der en deadline vi skulle nå (helt uvant).

Kl. 11.30 var målet, at vi skulle være i Mena ved Mount Ida, for at komme på krystaljagt oppe på bjerget. Der var ca. 85 km. fra Hot Springs, og med RV'ens rejsehastighed måtte det forventes at tage en god times tid.

Dvs. vi stod op lidt før kl. 08, for at komme i bad, og for at spise morgenmad. Vi trillede omkring kl. 09, og var fremme i rimelig tid kl. 10.45 ved Wegner Crystal Mining.

Det var langt ude på landet, men alligevel var der 4-5 familier der havde fundet frem, og som skulle med på turen op på bjerget og finde krystaller.

Det blev til 2 timers gravearbejde i små 40° varme. Utroligt spændende (og varmt), og krystallerne væltede simpelthen op af jorden. Mange rigtig flotte, og flere 5-10 cm lange.

Vi fik en god stak med hjem, og dem måtte man beholde (alt hvad man selv gravede op).

Stedet var en gammel mine (ikke underjordisk) anlagt af militæret, som skulle bruge krystallerne til ure, radioer og andet elektronisk udstyr. Spændende, men vi var varme og flade da vi blev hentet oppe fra minen kl. 14.

Fra minen var der godt 300 km forude gennem Arkansas, Oklahoma og tilbage til Texas, før vi var fremme ved Coopers Lake, hvor vi skulle overnatte.

Turen til Coopers Lake var kun afbrudt af en optankning af kaffe og is, og vi var fremme ved Cooper Lake SP kl. 19, og gik straks igang med at lave aftensmad.

Sengetid som sædvanlig omkring kl. 22. Alle var trætte efter en varm dag og en lang køretur.

Søndag d. 19/7-2015.

Vækkeuret stod til kl. 07.30, men havde ikke rigtigt den fornødne kraft til at få os pillet ud af fjerene omkring kl. 08. Vi smuttede i brusebad, spiste morgenmad, og var så ellers på vej videre mod dagens mål.

Dagens program var en Premium Outlett lige nord for Dallas, og derefter frem mod Wichita Falls - i alt 330 km, før vi ville være fremme ved Ole & Anne, hvor vi skulle tilbringe de næste par dage.

Premium Outlett ramte vi lidt før middag, og den hårde jagt på Levis bukser, løbesko, børnetøj osv. satte ind og tog 2½ time, før vi atter kunne sætte i RV'en, og sætte kursen mod Wichita Falls, efter et veloverstået butiksraid.

Turen fortsatte nordpå, og bortset fra et par smuttere i forhold til GPS'en og hvilke veje vi skulle køre, gik det rimeligt smertefrit. Vi var fremme i Wichita Falls kl. 18.

Ole & Anne sørgede for aftensmaden, mens ungerne med det samme strøg i poolen. Temperaturen har hele dagen ligget omkring 34-38 grader, så det var tiltrængt.

Resten af dagen gik med sludren i godt selskab. Det er 1½ år siden vi har set Ole & Anne sidst, så der var temmeligt meget at samle op på.

Ungerne rykkede hver for sig, og sov inde ved hhv. Marius og Johanne.