Uge 27.

Lørdag d. 7/7-2001.

Så sidder jeg her (heldigvis) for 3. gang med dagbogen i hånden, og skal beskrive en af de rejser, som jeg har været så heldig at kunne foretage. I år går turen til USA, hvor ca. 3/4-dele af vestkysten vil blive dækket af aktiviteter vi har planlagt hjemmefra.

Kl. er nu ca. 20 lokal tid, og jeg ligger i min seng midt i downtown Hollywood, Los Angeles. Rejsen startede kl. 01 i Odense, hvor vi tog nattoget til Kastrup Lufthavn - den eneste afgang, der passede bare en lille smule med flyafgangen lørdag morgen, hvilket medførte at vi måtte finde nogen "dejlig bløde" sofaer at blunde et par timer på i Kastrup.
Afgang med 1. fly til Amsterdam kl. 06.45, hvorefter vi kunne se frem til atter 3 timers ventetid, som blot skulle fordrives. Endelig afgang igen kl. 10.45 med det "rigtige" fly til Los Angeles - flyvetid ca. 10½ time, før vi atter kunne forvente landjord under fødderne.

Told og immigration tog en krig, men gik smertefrit, det er utroligt, så omstændeligt det er at komme ind i USA, når man sammenligner med ventetiden i tolden i mindre udviklede lande, som undertegnede har besøgt gennem de sidste par år - som ellers normalt er noget mere bureaukratiske, og elsker at gøre en masse ud af papirarbejdet.

Vi fandt hurtigt en taxa, og blev for den "beskedne" sum af 40 USD kørt den forholdsvist lange tur fra LAX til downtown Hollywood, hvor vi havde booket sengely for natten.
Efter endt indkvartering, og en hurtig (men tiltrængt) bruser, gik vi ad Hollywood Boulevard ind til "The Strip", primært for at finde en Greyhound terminal, og så for at få en smule aftensmad.

Downtown Hollywood er overhovedet ikke hvad man kunne forvente - der er støvet, beskidt og forholdsvist usselt, hvis du bevæger dig udenfor turistområderne.
Vi fandt dog The Strip, hvor alle de kendte skuespillere har deres navn sat i fortovet, men ledte længe forgæves efter en Greyhound Station, der var som sunket i jorden. Nogen venlige opsynsmænd kunne dog til sidst forklare dens nøjagtige placering (lige rundt om hjørnet naturligvis), og hurtigt fik vi arrangeret busbilletter til Las Vegas og indkvartering af bagagen dagen efter.

Vi spiste på en lille mexicansk restaurant, og traskede ved 20-tiden hjemad, for at forsøge at indhente noget af den tabte søvn fra det sidste 1½ døgn.

USA 0001.jpg (44596 byte)

Vel ankommet til Los Angeles.

USA 0003.jpg (46197 byte)

En almindelig gade i Hollywood. Hollywood.

USA 0004.jpg (41105 byte)

"The Walk Of Fame". Hollywood.

USA 0005.jpg (46541 byte)

Parade af brandbiler. Hollywood.

USA 0007.jpg (36022 byte)

Mann's Chinese Theater. Hollywood.

USA 0008.jpg (51932 byte)

Jacob prøver R2D2's "håndaftryk". Hollywood.

Søndag d. 8/7-2001.

Intet mindre end en særdeles fremragende 10 timers nattesøvn var, hvad vi præsterede denne nat - rart, fordi vi håbede derved at kunne undgå en alt for voldsom jetlag, som følge af de 9 timers tidsforskel uret måtte tolererer, før det svingede med lokal tid i Los Angeles.

Vi stod op omkring kl. 9 om formiddagen, pakkede taskerne, og gik op til Greyhound terminalen for at slippe af med den igen, så den ikke ville være belastende at skulle bære rundt på hele dagen.
Derefter vandrede vi ned for at kigge på et lokalt marked fyldt med mennesker og boder, og fik købt brød og friske saftige nektariner til morgenmad.

Denne dag var én af dem, som bare skulle gå i en fart. Vi var hjemløse, og behovet for at stifte voldsomt bekendtskab med Hollywood var egentlig begrænset. Vi ville hellere ud på langfart, og se noget natur.
Fra omtrent begyndelsen af Hollywood Boulevard begyndte vi at vandre ud mod Beverly Hills - Der var langt, men om ikke andet, så kunne vi da sige, at vi havde været der !
Det endte med, at turen faktisk blev meget hyggelig. Der var væsentlig flere ting at kigge på desto længere vi kom nordpå. Der kom mere "styr" på gaderne, som blev pænere og pænere mens vi nærmede os de mondæne kvarterer. Vi fandt stedet med alle de kendtes hånd- og fodaftryk, men stoppede vandringen da vi nåede ud omkring de kendtes huse - ca. 3-4 km. ude af Boulevarden.

Tiden gik ret hurtigt, aftensmaden blev indtaget på McDonalds, hvorefter vi gik over til stationen, og tog den næste bus til Downtown LA, hvor vi skulle skifte til afgangen mod Las Vegas.
Omstigning kl. 23, og så begyndte turen til Las Vegas (ca. 500 km), og vi forsøgte på bedste vis, at få kastet en smule søvn i hovedet under turen, som ville vare 5½ time.